Autor Andrew McLaren, překlad Asgarden

Minule jsme se zabývali tím, jak vypadá Syndrom vyhoření GM - dnešní článek se snaží navrhnout některé možnosti, jak se z něho vymanit.

1 . Pokračujte v přidávání nových nápadů do hry

To může znít jako protimluv. Právě jste zjistili, že jste na pokraji vyhoření a teď vám říkají, abyste do hry přidávali nové nápady! Jaké nové nápady?!

Mnoho GM při plánování tažení má předvídá několik základních scén nebo příběhových zvratů – tyto plány často vznikají ještě předtím než si hráči vytvořili své postavy, ale když jsou tyto nápady vyčerpány, GM by měl mít už připravené další.

Navrhuju, abyste si v průběhu života vašeho tažení dělali krátké poznámky svých nápadů. Když řídíte auto nebo jdete vynášet koš, mějte jedno oko otevřené, zda se kolem vás nemihne nápad na dobrodružství nebo zápletku, i když by se nedal hned ve hře využít. Nevyhazujte papírky s drobnými poznámkami, ze kterých čas od času udělejte seznam. Tento seznam můžete později v tažení využít.

Když budete bez nápadů, můžete se na list se seznamem podívat. I když třeba žádný z těch nápadů zrovna nepoužijete, v dlouhodobém tažení se mohou hodit.


2. Změňte ve hře něco radikálního

Změňte ve vašem světě něco významného. Něco, čeho si  vaši hráči všimnou a přitom to nebude znamenat úplně nové tažení. Zde je několik návrhů:

  • druh, cíle a plány padoucha nebo nepřítele
  • prostředí terénu
  • oběť, zaměstnavatele nebo vyvrcholení příběhu
  • vybavení postav
  • odměny, poklad, magické předměty
  • cizí postavy, vztahy mezi nimi
  • povahu misí, zaměstnání, úkolů nebo dobrodružství
  • technologie

 Například:

  • Klišé: Postavy objevily cestu ke stroji/magické pasti, která je přenesla na předtím neznámé místo. Musí najít cestu domů, nebo zde čelit novým nepřátelům.
  • Zvrat v klišé: Past najde hlavní padouch, ta ho přemístí do jiné dimenze, odkud ale zároveň přijde něco ještě horšího.
  • Změna v ekonomii: bohové způsobili, že se všechen neposvěcený kov změnil na prach.
  • Nový nepřítel: království je napadeno novým mocným nepřítelem. Staří nepřátelé (postavy a jejich úhlavní protivník) musí teď bojovat bok po boku.

 

3. Přestávky během tažení

Dalším způsobem jak obnovit jiskru v tažení je (paradoxně) zvolnění tempa. Když postavy musí strávit určitý čas (ať už je to zima, rok nebo deset let) na jednom místě, může to do tažení přinést nový vítr. Přestávka je obzvlášť užitečná v taženích, kde mají postavy možnost postavit domy, hrady, vyrobit si magické předměty nebo zakládat rodiny, atd.

Dost dlouhá přestávka je pro GM příležitostí pro uvedení celých nových příběhů pro tažení. Možná chce místní šlechtic provdat dceru za jednu z postav. Nebo chce postavám předvést svůj poslední objev místní vynálezce… Samozřejmě že když mají přestávku postavy, nemusí ji mít i jejich protivníci!

Přestávka vám dává dostatečnou volnost pro uvedení nových zápletek a protivníků. Spousta nápadů pro příští dobrodružství může vzejít z prosté otázky „co by se mohlo stát během jednoho roku?“.

 

4. Používejte návraty a známé prvky

Když postavy vyrostou a stráví na světě určitou dobu, pravděpodobně také už leckde cestovaly. Místa, která navštívily, jste pravděpodobně vytvořili už na začátku tažení a mohou být proto zajímavá sama o sobě! Zaonačte okolnosti tak, aby se tam hráči znovu podívali!

To vám umožní znovu navštívit staré oblíbené cizí postavy a místa, což dodá tažení pocit historie. Můžete se také ptát „Co se stalo od té doby, co tu postavy naposledy byly?“ a přijít tak na zcela nové nápady!

 

5. Udělejte přestávku pro sebe

Když jste zvyklí hrát každý týden, jeden vynechejte. Dejte si přestávku! Moc ji ale neprodlužujte, aby vaši hráči nezapomněli. Čas přestávky využijte na něco zcela jiného, co nemá k tažení žádný vztah. Třeba si místo toho s hráči pusťte nějaký dobrý film.

 

6. Získejte dobrodružství a nápady z jiných zdrojů

Existuje spousta webových stránek, které nabízejí ke stažení různé zdroje pro hru. Může se jednat jen o nápady nebo celá zpracovaná dobrodružství či dokonce tažení. Všechny jsou bohužel v angličtině (zatím J). Tyto nápady mohou vaši hru čerstvě okořenit!

http://www.dndadventure.com a http://www.rpg-archive.com nabízí nápady a dobrodružství pro spoustu různých prostředí včetně sci-fi a tradiční fantasy. Jestli hrajete fantasy, může se vám hodit generátor nápadů na http://www.wizards.com/dnd/hook/Welcome.asp# ! Co se týče zdejších „knihovních“ zdrojů, určitě nepřehlédněte Velký seznam zápletek od S.J.Rosse!

Nemyslete si však, že jsou tyto zdroje způsob, jak ostatní lidé udělají za vás vaši práci! Považujte takové zdroje jako možnosti a nápady z nich jako inspiraci pro vlastní dobrodružství!

 

7. Obnovte jiskru používáním seznamů

Můžete zjistit, že se vaše cizí postavy jsou podobné vejce vejci a nudné nebo že musíte hned teď vytvořit narychlo osobnost dalšího hostinského. Připravte si dopředu seznamy, pomocí kterých můžete cizím postavám přidat jedinečné rysy. Seznam rysů typu „napadá na jednu nohu“, „má obvázané oko“, „nemá rád lidi“ nebo „pořád se nervózně vrtí“ může pozvednout zajímavost vašich „instantních“ cizích postav.

 

8. Improvizujte

Pamatujte že vy jste GM. Když se vám nelíbí, jak pravidla řeší nějakou konkrétní záležitost, proberte to s hráči a změňte je. Když máte skvělý nápad, který vám pravidla neumožňují (jako třeba magické předměty, které získávají zkušenost jako podobně jako postavy), vytvořte pro ně vlastní pravidla.


zpátky       diskuse