V perfektním
světě budou všichni hráči pokaždé spokojeni jak s
postavou, kterou si vytvořili, tak se samotnou hrou. Ale přesto se to
stává. Hráč mohl očekávat
„společenské“ tažení, které se
promění v „akční“ hru, a jeho
propracovaná postava je mu najednou nanic. Nebo jen máte
jako PJ slabý den a hra se nedaří tak, jak byste chtěl
(-a). Nuda se občas ve hře občas také vyskytne, tak se pojďme
zamyslet, co s ní.
Když se hráč chce své postavy zbavit, měl (-a) byste
vědět, proč. PJ by měl umět hráči pomoci najít
„skrytý potenciál“ své postavy.
Možná že je potřeba postavu jenom „doladit“, nikoli
vytvořit novou.
Dočasná chuťovka:
hráč ve hře objeví nové
pravidlo/předmět/schopnost, a chce si postavu vyměnit proto, aby si ji
vyzkoušel. To trochu zavání
vypočítavostí a v některých systémech
(založených na povoláních a
úrovních) vzhledem k počtu jejich modulů by se to
opakovalo donekonečna. PJ by měl hráče od takovéto
účelové změny odradit, jinak ho čeká pokles
kvality tažení.
Hráčova frustrace.
Hráč je frustrován bezmocností či jinými
handicapy své postavy a raději chce novou postavu, než aby
upravil tu současnou. PJ by ho měl podpořit, ať už se nakonec rozhodne
jakkoli.
Nuda ze hry. Pokud je hráč unuděn hrou, žádná změna postavy mu nepomůže. Zde se musí snažit PJ.
Několik důvodů, které podporují výměnu postavy:
- Z „opuštěné“ postavy vznikne dobře
propracovaná CP. Má již vytvořené všechny
vlastnosti, schopnosti a osobní historii, stejně jako osobnost.
Pro hráče je nanejvýš zajímavé
setkat se se svou bývalou postavou „tváří v
tvář“, když je již pod kontrolou PJ.
- Hráč zažije další rozvoj své
bývalé postavy, což přispěje k oživení
celého herního světa.
- Když dovolíte hráčům načas přebírat
některé CP, mohou tak zjistit, jaký typ postav se jim
dobře hraje.
- Jakmile hráč jednou vymění svou postavu, není
již cesty zpět. To může znamenat smrt staré postavy, nebo
její odchod od skupinky.
- Hráč by si neměl vytvořit „klon“ své
původní postavy se stejným povoláním či
dovednostmi. Proč by pak potřeboval výměnu, když by se jeho
postavy navzájem podobaly.
- Při výměně můžete postavě „nabídnout“
heroickou smrt. Nemusíte o tom hráči výslovně
říkat, ale nabídněte jeho postavě příležitost se
obětovat v zájmu týmu. Na ostatních
hráčích to zanechá nesmazatelný dojem.
- Změna postavy by hráči neměla pomoci ze svízelné
situace, zvlášť pokud se týká celé
skupinky. Když např. skupinku pronásleduje zákon kvůli
přestupku, kterého se dopustila (či je z něho obviněna),
není vhodná příležitost ke změně postavy, jelikož
by to hráče zvýhodňovalo před ostatními.